Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدتقی فهیم، منتقد سینما و مجری و کارشناس برنامه‌های تلویزیونی عنوان کرد: من موافق افزایش بودجه سازمان هستم اما قبل از آن موافق تغییر و تحول در ساختار سازمان هستم؛ یعنی طوری باشد که اگر پولی وارد شد، به همان اندازه ما خروجی خوبی را شاهد باشیم. برخی از سریال‌های تلویزیون ما در تاثیر نامطلوب بر خانواده، از سریال‌های ترکی هم بدترند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منتقد درباره تاثیر افزایش بودجه صداوسیما بر بهبود کیفیت سریال‌های تلویزیونی گفت: بودجه بسیار مهم است، اما تضمین کیفیت سریال ها به بودجه ربطی ندارد. بیشتر به مناسبات مدیریتی در سازمان مربوط است. اینکه چقدر مدیران دارای خلاقیت و به‌روز هستند و اینکه چقدر تلویزیون با برنامه‌های خوش‌ساختِ کیفی و مطالبه‌گرایانه، می‌تواند فاصله رسانه را با مردم کم کند. همه این‌ها به مدیریت مربوط است. اگر مدیریت ضعیف عمل کند، شما همه پول ایران را هم به صداوسیما بدهید، اتفاقی نخواهد افتاد.

فهیم با بیان اینکه کیفیت سریال ها به عوامل متعددی بستگی دارد، در توضیح این اظهارنظر گفت: پنج سال پیش بودجه سازمان صداوسیما کم بود اما به هر حال کارهایی تولید می‌شد. از پنج سال به این طرف همان کارها تولید می‌شود ولی کیفیت ندارد. سریال‌ها را که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم مشکل اصلی ایده، مضمون و ساخت و پرداخت اثر است. آنچه باعث انتقاد به سریال‌ها می شود، بودجه نیست. بلکه ضعیف و دم دستی بودن بازی‌ها، متن شلخته و فاقد قصه بودن سریال است. این ها خیلی مهم است و باید در سازمان صداوسیما رفع شود. البته در مورد سریال های الف، بودجه مهم است و نبود آن می تواند باعث خوابیدن کار شود.

این منتقد همچنین به محدودیت‌های صداوسیما در کسب درآمد اشاره کرد و گفت: صداوسیما محدودیت های زیادی در زمینه گرفتن آگهی دارد. هرچند درآمد آگهی خیلی زیاد است اما باز هم محدودیت دارد. خود من گاهی منتقد پخش برخی از آگهی های تلویزیونی بودم که تاثیر نامطلوبی بر تولید داخلی می‌گذاشتند و به نوعی ضدفرهنگ عمل می‌کردند. بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که بودجه صداوسیما باید از طریق بودجه دولتی تامین شود. چون تلویزیون دو منبع درآمد دارد؛ یکی بودجه دولت و یکی آگهی‌ها. البته برخی می‌گویند تلویزیون آنتن‌فروشی هم می‌کند که این هم قابل نقد است.

فهیم افزود: در دنیا مشکلاتی از این دست برای رسانه وجود ندارد. رسانه های دنیا به هر دری می‌زنند تا تامین بودجه کنند. حتی وارد لابی های کثیف و پولشویی می‌شوند. در عرف رسانه‌ای حاکم بر جهان، این‌ مسائل وجود دارد، اما در اینجا ما شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر صداوسیما داریم که اخیرا آقای صفار هرندی رییس آن شده است و این شورا نظارت می‌کند تا هر آگهی‌ای از تلویزیون پخش نشود.

او به سریال های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم اهمیت سریال ها خیلی بیشتر از دیگر بخش‌های تلویزیون است. اخبار و بخش های دیگر هم اهمیت دارند اما رسانه از طریق پخش سریال و نمایش است که مخاطب را جذب می‌کند و نگه می‌دارد. هر موضوع و مضمونی از طریق کارهای نمایشی درازمدت تاثیرگذار و جریان ساز می‌شود. این در حالی است که الان ما چند سال است شاهد یک سریال مناسب و باکیفیت در تلویزیون نیستیم. در چند سال گذشته از سر و روی سریال ها می‌بارد که فقر مالی داشته‌اند اما بر این باور نیستیم که همه چیز را پول حل می‌کند. معتقدم نقش تولیدکننده ها به ویژه  نویسنده ها و کارگردان‌های خلاق اهمیت زیادی دارد، اما بودجه به ویژه در سریال‌های تاریخی و الف، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

فهیم در واکنش به اظهار نظر محمدحسین لطیفی که بودجه سازمان صداوسیما را در مقایسه با نرخ دلار و تورم ناچیز دانسته بود، گفت: من تولیدکننده نیستم. آقای لطیفی از منظر تولیدکننده می‌گوید، من از منظر کیفیت و مفید بودن آثار برای بیننده می گویم. بودجه یک بخش از کار است. اگر قرار باشد به کارهای جدید و پر کردن آنتن با کارهای تاریخی و الف رو بیاوریم، بله این بودجه در مقابل آنچه که جهان دارد هزینه می کند، چیزی نیست. اما همچنان معتقدم ما احتیاج به مدیریت خلاق و فعال داریم. مدیرانی که به دنبال این باشند که از استعدادها بهره خوبی ببرند و برای تولید آثار خوب اتاق فکر تشکیل بدهند.

او ادامه داد: مسئله دیگر، شستن رده های مدیریت میانی از روابط ناسالم مالی و ارتباطات خانوادگی است. اگر این اتفاق نیفتد، همانطور که گفتم اگر همه بودجه را هم به سازمان صداوسیما بدهند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما اگر رویکرد سازمان در بخش مدیریت کلان و در مواجهه با مدیریت میانی، ضربتی باشد، بودجه هرچقدر هم باشد، خوب مصرف شده و بازدهی خواهد داشت.

کد خبر 650177 برچسب‌ها تلویزیون سریال تلویزیون - صدا و سیما

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: تلویزیون سریال تلویزیون صدا و سیما سریال های تلویزیون سازمان صداوسیما سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۱۳۳۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟

مسعود کریمی خضرا مدیر گروه طنز سیمافیلم درباره سریال های جدید این گروه در تلویزیون به خبرنگار مهر بیان کرد: سریالی داریم که این روزها در حال نگارش است؛ یک درام ورزشی با مایه های طنز که به ورزش هندبال پرداخته و برادران هاشمی این سریال را به صورت مشترک می نویسند.

وی اضافه کرد: هادی عامل هاشمی، هدایت عامل هاشمی و علی عامل هاشمی نویسنده کار هستند که در آن به ایفای نقش هم می پردازند. هنوز درباره ترکیب تیم تولید و کارگردان صحبتی نشده است و جلوتر که برویم درباره آن تصمیم گیری می کنیم.

کریمی خضرا با اشاره به تولید یک سریال نوستالژیک تصریح کرد: سریالی هم داریم که برگرفته از یکی از آثار موفق دهه ۷۰ تلویزیون است. فضای این سریال در دهه ۶۰ می گذرد و قصه این سریال هم در دهه ۶۰ نوشته شده است و به دوران قبل از جنگ، آغاز و پایان جنگ می پردازد. نویسنده این مجموعه مصطفی زندی است و سوژه جذابی دارد که جزییات آن را بعداً بیشتر توضیح می دهیم.

وی درباره سریال «بدل» نیز بیان کرد: به زودی سریال «بدل» به آنتن می رسد که این مجموعه هم سوژه خوبی دارد. علی مسعودی کارگردان این سریال هم به تجربه ثابت کرده است که نزد مردم محبوبیت دارد.

مدیرگروه طنز سیمافیلم درباره اینکه چرا کمدی ها کمتر به آنتن می رسند، بیان کرد: حجم کمدی هایی که به آنتن تلویزیون می رسد تابعی از تایید اداره کل فیلمنامه سازمان است و سیمافیلم فقط ارگان تولید این فیلمنامه ها است. البته سریال هایی هم داریم که با مجوز خود رییس سازمان صداوسیما جلو می رود. هدایت و نظارت این آثار هم با اداره کل فیلمنامه است.

وی اضافه کرد: برای حجم آثار مرتبط با کمدی باید تایید اداره کل فیلمنامه را در نظر گرفت که البته شانه به شانه سیمافیلم فعالیت دارند؛ این اداره کل از حیث متن و سیمافیلم از حیث تولید.

کریمی خضرا در پایان با مثالی درباره آثاری که با مجوز رییس سازمان صداوسیما ساخته می شود، بیان کرد: فصل پیشین «نون.خ» در حال ساخت بود که رییس صداوسیما به پشت صحنه سریال رفت و همان جا اعلام کرد که باید فصل بعدی هم به تولید برسد و این فصل ساخته شد و ما درباره این آثار می گوییم که با مجوز خود رییس سازمان پیش می رود. حالا شاید اینها کمی خارج از عرف اداری باشد اما در نهایت زیر نظر اداره کل فیلمنامه نویسی و سیمافیلم پیش می رود.

کد خبر 6093417 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • نرخ سرسام‌آور سریال‌سازی تلویزیون فاش شد
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • ویدیوی ادعایی درباره هک تلویزیون و پاسخ صداوسیما
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • شنیدن ملودی های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب
  • تلویزیون درام ورزشی می‌سازد/ چرا آثار کمدی کمتر به آنتن می‌رسد؟
  • عمو پورنگ به «لالایی» نزدیک شد و تلویزیون به سریالی فوتبالی!