Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی فخیم زاده که این روزها در سریالی با عنوان «اپیدمی» با موضوع کرونا به ایفای نقش می پردازد، از دشواری های کار در شرایط کرونا سخن می گوید و یادآور می شود: من در هر شرایطی کار کردم؛ از کارهای دشوار در بمباران تهران در سال ۶۰ گرفته تا کارهای تاریخی و هلی کوپتربازی «خواب و بیدار» و غیره، اما شرایط کرونایی تجربه ای است که هیچگاه تا به حال نداشتم و با همه اینها فرق می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین، ساخت سریالی درباره ی «حضرت ابراهیم(ع)» هم از سوی صداوسیما به تازگی به این کارگردان پیشنهاد شده که فخیم زاده عنوان کرد، این پیشنهاد را نپذیرفته و این روزها مشغول نگارش سریالی با مضمون پلیسی است و به دنبال ساخت آن است.

مهدی فخیم زاده درباره ی فعالیت در روزهای دشوار کرونایی تاکید کرد: شرایط حال کرونایی تجربه ای است که هیچ گاه تا به حال نداشتم. من در بمباران تهران در سال ۶۰ کار کردم آن موقع کارگردان هم بودم، تهیه کننده هم بودم. فیلمی مثل «فرار» را کار کردیم اما این شرایط نبود. آژیر می کشیدند، یک گوشه فرار می کردیم و پناه می گرفتیم. بعد که بند می آمد ادامه کارمان را انجام می دادیم ولی حالا ترس پنهان و آشکار در همه ما به وجود آمده است. خودم که کاری شروع نکردم. کارهایی هم پیشنهاد شد، اما نپذیرفتم و مطرح کردم که چگونه در این شرایط کار کنم. چندین کار هم برای بازی پیشنهاد شد که در نهایت «اپیدمی» را پسندیدم. می خواستم نپذیرم اما دیدم که همه عوامل جوان هستند و از تیمشان خوشم آمد و کار را پذیرفتم.  

همبازی شدن با سیامک اطلسی پس از «همسر»

این کارگردان با اشاره به شرایط کرونا، یادآور شد: ما سینماگران بیش از هر صنف دیگری عادت به دست دادن و روبوسی کردن داریم. در مجموعه «اپیدمی» من و آقای سیامک اطلسی همبازی هستیم. مدتها بود همدیگر را ندیده بودیم و سر فیلم «همسر» با همدیگر کار کرده بودیم. و در این کار همدیگر را دیدیم و مانده بودیم که چه کنیم و واقعا این ترس پنهان در همه  لحظات است. خیلی از عوامل هم در حین کار کرونا گرفتند. به هر حال چیز عجیب غریبی است که امیدوارم بعدها خاطره شود. فکر می کنم این روزها خاطرات عجیب غریبی است. من در هر شرایطی کار کردم. از کار تاریخی تا هلی کوپتربازی خواب و بیدار و ... اما این شرایط را تجربه نکرده بودم. از صبح که می رویم، مدام مراقبیم که کسی به ما دست نزند و ما هم به کسی دست نزنیم. البته من واکسن زدم و ارشاد این موقعیت را فراهم کرده اما خیلی از عوامل نزده اند. ضمن اینکه هیچ تضمینی نیست. از مرگ نمی ترسم، بیشتر از این دربه دری بیمارستان ها می ترسم.  

شبکه های اجتماعی اخبار عجیب غریبی را به گوش مرم می رسانند

فخیم زاده در همین زمینه درباره اخباری با موضوع واکسن در شبکه های اجتماعی مطرح می شود، اظهار کرد: این شبکه های اجتماعی علاوه بر حُسن هایی که دارد، ویژگی های دیگری هم دارد. اخبار عجیب غریبی را به گوش مردم می رساند که معمولا هم اخبار درستی دارد ولی گاهی هم اینگونه نیست. به نظرم اخباری که درباره واکسن از این شبکه ها منتشر می شود، اخباری است که در آن تلاش می کنند افراد را از واکسن زدن منصرف کنند.

ما ایرانی ها عادت های عجیب و غریبی داریم

این بازیگر سپس چنین ادامه می دهد: به نظرم تنها راه این است که در اولین فرصت واکسن بزنیم و بعد به زندگی مان ادامه دهیم؛ البته نه اینکه همگی سفر برویم. متاسفانه جاده ها روزهای تعطیل پر از مسافر است. آن سال های بمباران هم همینطور بود تا آژیر می کشیدند و یک روز بعد بمباران می شد، همه مسافرت می رفتند. شمال جا نبود و یا زمانی که صدای آژیر می آمد مردم به جای اینکه زیرزمین پناه بگیرند، پشت بام می رفتند تا ببینند کجا بمباران می شود. خانه ما جایی بود که زمانی که آژیر قرمز کشیده می شد، صدای پاها را می شنیدم که همه روی پشت بام می دویدند تا ببینند این بار کجا منفجر می شود. ما ایرانی ها عادت های عجیب و غریبی داریم. حالا هم تا اعلام می شود به دلیل کرونا همه جا تعطیل است، جاده های هراز و رشت پر از جمعیت می شود! ولی به نظرم باید مراعات کرد تا بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم.

همچنان به ورزش ادامه می دهم

این کارگردان یادآور شد: این روزها اغلب در خانه در قرنطینه هستم و حتما پروتکل ها را رعایت می کنم، هم مطالعه می کنم، هم می نویسم و هم ورزش می کنم. از زمانی که باشگاه ها را تعطیل کردند، دوستانم مطرح می کردند با این وضعیت بدنشان افت کرده اما من همچنان به ورزش ادامه می دهم. اتاقم را خالی کرده ام یکسری وسایل ورزشی گذاشته ام از جمله تردمیل و دمبل و ... و ورزش را ادامه می دهم.

خوشبختانه «مختارنامه» جای «ولایت عشق» را گرفته است!

فخیم زاده در ادامه در پاسخ به اینکه آیا قصد ساخت سریال ندارد؟ اظهار کرد: سازمان صداوسیما ساخت یک سریال تاریخی درباره «حضرت ابراهیم(ع)»  را پیشنهاد داد اما من نپذیرفتم و گفتم که کار تاریخی نمی سازم اما در حال نگارش یک کار جنایی، پلیسی و اکشن هستم که اگر آماده شود، سریال خواهد شد.

او در واکنش به بازپخش چندین باره سریال «مختارنامه» در تلویزیون، نیز اظهار کرد: کارهای تاریخی اسلامی با توجه به مناسبت های زیادی که وجود دارد پخش و بازپخش می شوند. یادم است انقدر «ولایت عشق» را پخش کرده بودند که می گفتم مردم ممکن است به ما بد و بیراه بگویند! امام رضا (ع) را همه دوست دارند، ولی پخش مداوم سریال آن خوب نیست. خوشبختانه چندسالی است مختار جای آن را گرفته است. مثل مناسبت عید می ماند، مراسم مذهبی که می شود، آن را پخش می کنند.  

این بازیگر پیشکسوت در ادامه یادآور شد: به هر حال آقای داود میرباقری زحمت خیلی زیادی برای «مختارنامه» کشید و خوب است که این سریال هرازپاهی پخش شود، اما پخش بیش از حد، ممکن است اثرات منفی داشته باشد.

دوگانگی تلویزیون و نمایش خانگی و دستپاچگی مدیران

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت هایش درباره ی گرایش کارگردانها به سمت تولید آثار نمایش خانگی، اظهار کرد: پلتفرم ها در حال حاضر اتفاق خوبی است اما باید ضابطه مند باشد؛ حتی آثاری که تولید می شوند. من سال ها در تلویزیون کار کردم و زودتر از همه به سمت تلویزیون رفتم و شاید بیشتر از همه هم در تلویزیون کار کردم شاید هم نفر چندم باشم. اما پلتفرم ها هم خوب هستند. الان کمی این دوگانگی نمایش و ضوابطی که در تلویزیون وجود دارد، مدیران را دستپاچه کرده است و می خواهند ضوابط تلویزیون را هم در شبکه نمایش خانگی پیاده کنند. خب ضوابط تلویزیون تاحدودی قابل درک است که یک شبکه عمومی و دولتی است و تا حدودی باید رعایت شود. اما در این پلتفرم ها باید ضوابطی که در سینماها وجود دارد، رعایت شود و نه ضوابط تلویزیون. چراکه مخاطب خود انتخاب می کند. تلویزیون می گوید من به خانه مردم می روم اما در سینما و پلتفرم ها،  مردم خودشان انتخاب می کنند. کسی که نمی خواهد آثاری که تولیدشده را ببیند، آن را انتخاب نمی کند. خیلی از فیلم های خارجی را که سانسور و فلو می کنند، به تازگی هم این اتفاق در سریال آقای محمدی (قبله عالم) بیداد کرده است.

در کارهای پلیسی ام، پلیس بیشتر سانسور می کرد

فخیم زاده در پایان با بیان اینکه ضوابط تلویزیون کاملا مشخص است، یادآور شد: این موضوع در تلویزیون کاملا مشخص است. کارهای اواخر من در تلویزیون تقریبا هیچکدام سانسور نمی شد، به نوعی که در کارهای پلیسی ام، پلیس بیشتر سانسور می کرد، نه تلویزیون. در واقع ما زبان سانسور تلویزیون را یاد گرفتیم. اما آنچه در سینما پخش می شود، هیچکدام در تلویزیون قابل پخش نیست. در حال حاضر شبکه نمایش خانگی تحت نظارت ساترا رفته، جایی که در آن می خواهند ضوابط تلویزیون را پیاده کنند و این مشکل است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مهدی فخیم زاده فخیم زاده کارگردان ضوابط تلویزیون فخیم زاده نمایش خانگی عجیب غریبی پلتفرم ها یادآور شد کار کردم شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۲۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است

کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش می‌کند با انتخاب عناصر، فرم‌ها و چینش‌ها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکته‌سنج، اندیشمندانه و حساب‌شده پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته می‌شود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور می‌کند.

آنچه بهانه‌ای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطره‌سازترین موسیقی‌های مربوط به برخی برنامه‌ها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی می‌تواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطره‌بازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطره‌بازی هفتگی در روز‌های جمعه هر هفته، روح و ذهن‌مان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سال‌هایی که حال‌مان بهتر از این روز‌های پردردسر بود، برویم.

 به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «رعنا» به کارگردانی داود میرباقری و آهنگسازی شریف لطفی رفتیم که به سال ۱۳۶۹ از شبکه اول سیما در قالب یک سریال هشت قسمتی پیش روی مخاطبان قرار گرفت. مجموعه‌ای که به نوعی دومین سریال داود میرباقری بعد از سریال «گرگها» در مقام کارگردانی محسوب می‌شد و نشان داد که این کارگردان با تجربه و مخاطب شناس تلویزیون و سینما از همان ابتدا به موسیقی همواره به عنوان عنصری مهم، موثر و مولف برای جذب مخاطبان و ارایه محتوا نگاه می‌کند و در این چارچوب تلاش دارد تا از بهترین‌ها برای ساخت و طراحی موسیقی پروژه‌های خود استفاده کند.

سریال «رعنا» قصه بخشی از زندگی رعنا، دختر مردی به نام سنایی از صابون‌پز‌های قدیمی تهران است. پس از چندی دانایی که دبیر آموزش و پرورش است به خواستگاری رعنا آمده و با وجود مخالفت‌های منصور (برادر رعنا) با او ازدواج می‌کند. اما پس از گذشت مدتی دانایی به دلیل شرکت در فعالیت‌های سیاسی دستگیر و روانه زندان و کشته می‌شود. پس از سال‌ها پسر رعنا که به شدت در حال مبارزه با رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ است، در یک درگیری خیابانی مفقود می‌شود. رعنا و دخترش به دنبال یافتن او هستند که ماجرا‌هایی از گذشته دوباره زنده می‌شود.

گلچهره سجادیه در نقش رعنا، بهزاد فراهانی در نقش دایی منصور، سعید نیکپور در نقش جواد دانایی، رویا تیموریان در نقش تهمینه دانایی، رسول نجفیان در نقش پوریا، پرویز پرستویی در نقش رسول نجفی، فاطمه گودرزی در نقش مریم، حسین پناهی، مهری مهرنیا، فرخ لقا هوشمند، اسماعیل شنگله، محمد کاسبی، مهری ودادیان، بهمن زرین پور، علی اوسیوند، عیسی صفایی، عزیزالله هنرآموز و محمدتقی شریفی بازیگریان سریال «رعنا» بودند که بسیاری از آنها تاکنون همچنان در پروژه‌های داود میرباقری جزو بازیگران اصلی و ثابت محسوب می‌شوند و در آن دوران توانستند به واسطه حضور در این سریال موقعیت‌های خوبی را در عرصه تصویر به دست آورند.

جبار آذین منتقد چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون این مجموعه گفته بود: «رعنا» تجربه نمایشی جدیدی برای داود میرباقری و تلویزیون بود. این مجموعه برگرفته از فضای اجتماعی و سیاسی آن دوران ساخت شد. رعنا جزو کار‌های خوب و پرخاطره تلویزیون از یک کارگردان متبحر در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون سال‌های بعد کشور است. ساختار نمایشی خوب و شخصیت پردازی‌های اصولی، مقبول و دیالوگ‌های خوب از امتیاز‌های مجموعه «رعنا» بود و میرباقری را در تولید کار‌های تلویزیون توانا و خوش فکر نشان داد. این در حالی است که استفاده از بازیگران تئاتری و معرفی یک چهره مستعد که بعد‌ها در سینمای ایران به عنوان بازیگری قدرتمند و محترم شهرت یافت (رویا تیموریان) و بهره‌گیری از دکور‌های تلویزیونی حجیم و مناسب، متن خوب و بازی‌های روان از ویژگی‌های «رعنا» محسوب می‌شود. تمام امتیاز‌های هنری و فنی «رعنا» آن را اثری دیدنی ساخته بود تا مضامین خوب را واگویه کند و از عشق‌ها، رشادت‌ها، مبارزه‌ها، آرمان‌ها، تلخی‌ها و شیرینی‌ها بگوید و چه خوب هم در آن سال‌های کم رونقی تلویزیون اینها گفته شد و همین‌ها «رعنا» را با تجربه اندوزی‌هایش در اذهان به یادگار گذاشت.

اما یکی از ویژگی‌های مهم و موثر سریال تلویزیونی «رعنا» موسیقی تیتراژ و متن این مجموعه داستانی به آهنگسازی شریف لطفی بود که به دلیل طراحی یک تیتراژ متفاوت که در آن دوران بدعتی جدید به حساب می‌آمد توانست یکی از مولفه‌های مهم در ماندگاری آن تا به امروز به حساب آید. آن هنگام که ابتدا تصویر گلچهره سجادیه به عنوان بازیگر اول سریال روی یک تصویرگرافیکی شبیه به الواح تاریخی نمایان می‌شود و پس از آن عبارت «رعنا» در قالب لوگوتایپی متفاوت به نمایش در می‌آید. فضایی که موسیقی نقش مکمل را ایفا می‌کند و چارچوبی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که دربرگیرنده حس و حال متفاوتی است.

موسیقی که به واسطه توجه لطفی به عنوان یک آهنگساز مولف و کهنه کار موسیقی کشورمان که سوابق آکادمیک او در عرصه موسیقی معرف تجربه بالای اوست، تلاش کرده تا ضمن توجه به مولفه‌های موسیقی ایرانی و ارایه درستی از آفرینش و خلاقیت در این نوع موسیقی با به کارگیری روش‌های نوین برای در خدمت محتوای اثر بودن، موسیقی تیتراژ متفاوت و خلاقانه‌ای را ارایه دهد. موسیقی که داود میرباقری همواره روی موسیقی به عنوان یکی از نقاط عطف و تاثیرگذار آثارش به آن توجه دارد و می‌کوشد تا در هر پروژه اش از این مولفه به درست‌ترین و علمی‌ترین شکل ممکن استفاده کند. آن چنان که اگر نیم نگاهی به کارنامه فعالیت‌های او داشته باشیم متوجه چنین رسالتی می‌شویم که اغلب موسیقی هایش توانسته اند تبدیل به ماندگارترین‌ها شوند.

طبیعتا در ساخت چنین موسیقی که بتواند دربرگیرنده مولفه‌های درست و اصولی از موسیقی متن باشد این نوازندگان هستند که بعد از آهنگسازی و ملودی پردازی نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مسیری که به واسطه حضور هنرمندانی، چون ابراهیم لطفی نوازنده ویولن، عباس ظهیرالدینی نوازنده ویولنسل، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، شریف لطفی و حسین میرزایی نوازنده هورن، عبدالنقی افشارنیا نوازنده نی، مهرداد دلنوازی و شهریار فریوسفی نوازندگان تار، فریبا اسدی و محمود علیقلی آواز، محمود منتظم صدیقی نوازنده ساز‌های ضربی و تعدادی دیگر توانست موسیقی درست و اصولی را به گوش شنیداری مخاطبان ارایه دهد.

گرچه در رسانه‌ها مصاحبه چندانی از شریف لطفی درباره ساخت موسیقی سریال «رعنا» منتشر نشده است، اما این آهنگساز، نوازنده، پداگوژیست موسیقی و رهبر ارکستر که از او به عنوان بنیانگذار دانشکده موسیقی دانشگاه تهران هم یاد می‌شود، در برخی از گفتگو‌های رسانه‌ای خود درباره نحوه حضورش در آثار سینمایی و تلویزیونی به عنوان آهنگساز گفته بود: هروقت به من از سوی پروژه‌ای تصویری پیشنهاد آهنگسازی آن ارایه می‌شود، اول از دست اندرکاران پروژه می‌خواهم که بخش‌هایی از تصاویر فیلمبرداری شده خود ر ابه صورت نامنظم در اختیار من قرار دهند که ببینم نتایج محتوایی تصاویر در چه قالبی است و وقتی ببینم نتیجه عمل چیست و هم در کارگردانی و هم در بازیگری همه چیز در جایگاه خوبی قرار دارد کاملا خودم را در اختیار کارگردان می‌گذارم و هر آنچه را که لازم باشد انجام می‌دهم.

این آهنگساز که در ساخت آثارش همواره تلاش می‌کند تا هم نشینی اصولی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک فراهم سازد، در یکی از گفتگو‌های رسانه‌ای اش توضیح داده بود: بالاترین تکیه گاه موسیقی ایرانی، دستگاه‌های موسیقی ایرانی برای روش مندی آفرینش در این گونه موسیقایی است که به اعتقاد من باید در کنار توجه به این مولفه‌ها به مواردی، چون منش و خصوصیت انسانی این موسیقی‌ها توجه کنیم. در این چارچوب من همواره تلاش می‌کنم تا هیچ وقت وارد مقوله سفارشی کار کردن نشوم، چون باید در ابتدای هر کاری خودم آن تفکر موجود در سریال یا فیلم سینمایی را دوست داشته باشم که اگر چنین نباشید هرگز چنین کاری را انجام نمی‌دهم.

همین نگاه ایده آل شریف لطفی است که همواره او را به عنوان آهنگسازی گزیده کار در سینما و تلویزیون کشورمان معرفی کرده و در مقام یکی از موثرترین و علمی‌ترین آهنگسازان کشورمان معرفی کرده است. مسیری که می‌توان در آهنگسازی فیلم‌های «مادیان» به کارگردانی علی ژکان، «سامان» به کارگردانی احمد نیک آذر، «کنار برکه ها» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «دخترک کنار مرداب» به کارگردانی علی ژکان، «پرنده آهنین» به کارگردانی علی شاه حاتمی، «مسافران دره انار» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «آهوی وحشی» به کارگردانی حمید خیرالدین، «دو همسفر» به کارگردانی اصغر هاشمی، «سکوت کوهستان» به کارگردانی یدالله نوعنصری، «عطر گل یاس» به کارگردانی بهمن زرین پور درک کرد.

چنین ساختاری در آهنگسازی آثار سینمایی و تلویزیونی مدت‌های زیادی است که در جریان تولیدات سینمایی و تلویزیونی کشورمان به واسطه عقب نشینی آهنگسازان پیشگام موسیقی کمتر دیده شده و فقط عده محدودی از هنرمندان هستند که تلاش می‌کنند در یک مسیر منطقی منطبق بر آموزه‌های دانشگاهی و تئوریک حوزه موسیقی به ویژه موسیقی دراماتیک حرکت کنند. فضایی که به نظر می‌آید می‌بایست از تجربیات شریف لطفی و هم نسلانش بیشتر از اینها استفاده کرد تا بتوانیم دوباره به دوران باشکوه موسیقی فیلم و تیتراژ دهه ۶۰ با همان امکانات ناچیز و محدود برگردیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند
  • بازیگر پایتخت در سن ۷۱ سالگی |‌ عکس
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • بازیگری متفاوت عمو پورنگ؛ منتظر این سریال در نمایش خانگی باشید
  • ساخت سریال‌های جدید «الف ویژه» در دستور کار تلویزیون
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ (فیلم)
  • شنیدن ملودی‌های شریف روی نُت «رعنا»/ موسیقی خوب برای سریال خوب است
  • انگار ایران یک روز از خواب بیدار شد و بی‌دلیل تصمیم گرفت به اسرائیل حمله کند!